dinsdag 26 mei 2009

insectenkoning

net zoals kinderen (én volwassenen - we geven het toe) graag kijken naar de leeuwenkoning, zo kan ik genieten van de insectenkoningen. of liever, de insectenkeizers, want dat is indrukwekkender! dames en heren, het onderwerp van vandaag: de libellen! die beesten intrigeren mij mateloos: hun bouwplan is gedurende era's aan evolutietijd vrijwel ongewijzigd gebleven en toch heeft de voorhistorische architect eraan gedacht om alles te voorzien opdat het beest in de mode zou blijven! al eens bekeken hoe zo een libel heen en weer zoeft om het territorium te vrijwaren van snode indringers? of nog indrukwekkender: hoe ze schijnbaar moeiteloos dagvlinders achtervolgen, vangen en opeten in de vlucht? het stuntgehalte van een enkel libellenindividu overschrijdt vele keren dat van de volledige verzameling james bond films!

hieronder zie je de smaragdlibel, vorige week gefotografeerd in dardennen. eerst dacht ik dat ik met een soort metaalglanslibel te doen had, maar wegens geen geel aan de kop en nog wat vleugelkenmerken bleek het al snel om een smaragdlibel te gaan.



het volgende beest vliegt nu ook volop bij ons: de platbuik. deze kan nog niet lang als libel door het leven gaan: de vleugels blonken nog volop toen ik het beestje tussen het gras ontdekte, en vliegen ging ook niet echt. de platbuik is op het eerste zicht te verwarren met de oeverlibel, maar de platbuik heeft die zwarte vlekken aan de vleugelbasis. of hoe je zo tot een ezelsbruggetje komt voor een westvlaming: de platbuik heeft plekken op zijn vleugels...

Geen opmerkingen: