woensdag 24 juni 2009

de laatste strohalm



op dit moment zie je veel libellen in tandem rondvliegen. ze doen dat niet omdat ze dat graag doen (tot een of andere gedragsecoloog het tegendeel bewijst beweer ik dat ze dat niet doen omdat ze dat graag doen): dat ziet er mij veels te lastig uit, ze doen dat omdat het mannetje het vrouwtje vasthoudt bij haar nek, terwijl zij met haar achterlijfspunt de spermatofoor uit de onderkant van het tweede segment van het mannetje prutsts waarmee ze dan de eitjes zal bevruchten. en dan gaan ze elkaar loslaten? helemaal niet! meneer is jaloers! en met recht en reden. een ander mannetje zou het wel eens wagen om teergeliefde zaadpakketjes te verwijderen en te vervangen door zijn eigen productie. daarom houdt het mannetje het wijfje vast tot de ei-afzetting!
dat het tandemvliegen niet zo simpel is zien we hier: meneer gebruikt deze grashalm als laatste strohalm om zijn pas veroverd juffertje (heb je hem?) niet te moeten lossen. wat een leven toch, dat libellenleven!

5 opmerkingen:

egyrock zei

cool very cool blog

Unknown zei

't is een hele mooie. ik ga ook een macrolens kopen: de sigma 105mm F2.8. Gebruik jij die ook?

janus zei

jip! en ik ben er heel content van.
als geld geen probleem is moet je misschien de 150 F2.8 in overweging nemen. die kost wel een dikke 200 euro meer, maar je kan verder van je beestjes afblijven, en de achtergronden zijn nog waziger.
maar zoals ik al zei: ik ben heel content van de 105

bart zei

skune foto! Zijn dat azuurjuffers?

wat lenzen betreft: ik zou mijn sigma 180mm dan weer niet meer kunnen missen.

janus zei

lantaarntjes zeker? ik weet het niet meer, maar ik zie daar toch een blauw segmentje achteraan het mannetje.

sigma 180? tja, some guys have all the luck!